Tworzenie tras lotów pasażerskich
Moderatorzy: PZL Belfegor, RzEmYk
Tworzenie tras lotów pasażerskich
Tak "ku przyszłości" chciałbym się dowiedzieć skąd wziąć plan lotu, który mam wklepać do FMC? Pierwsza rzecz to problem, że teraz bazy AIRAC są płatne a nie chce mi się za nie płacić 20 EUR więc pytanie czy mogę oprzeć się na starych bazach jakie zainstalowały się razem z LD763 (01/07) bądź ściągniętej z avsim (08/06)? Po drugie jak zaprojektować taką trasę - czy są do tego jakieś programy bądź strony internetowe bo ręczne to strasznie ciężkie chyba?
Ostatnio zmieniony wt 06 mar, 2012 17:12 przez Ultor, łącznie zmieniany 1 raz.
Możesz korzystać np z vroute, możesz korzystać z bazy na stronie pl-vacc, możesz korzystać z routefindera, możesz zainstalować np. FSNav i przy jego pomocy planować trasę. Możliwości jest mnóstwo. Możesz też pościągać z AIP poszczególnych krajów przez które chesz lecieć i samemu zaplanować trasę.
Co do AIRACa: jeśli latasz offline nie ma to większego znaczenia z którym na pokładzie będziesz latał. Jednak mogą wystąpić różnice np. na mapkach (inne nazwy punktów czy dróg lotniczych).
Co do AIRACa: jeśli latasz offline nie ma to większego znaczenia z którym na pokładzie będziesz latał. Jednak mogą wystąpić różnice np. na mapkach (inne nazwy punktów czy dróg lotniczych).
Zainstalowałem sobie program vroute.info (wersja darmowa) i bardzo przypadł mi on do gustu. Zastanawiam się nad zakupem wersji Premium jednakże w jego helpie wyczytałem, że jest on używany tylko do lotów on-line na VATSIM. Czy muszę się zarejestrować na VATSIM aby móc z niego w pełni korzystać? Czy równie dobrze sprawdza się on w latach off-line pod warunkiem posiadania na kompie identycznej bazy AIRAC? Chyba powinien...
Co ciekawe użytkownicy VATSIM korzystają zarówno z bazy AIRAC płatnej jak i ostatniej darmowej. Czy nie powoduje to konfliktów w latach na VATSIM?
Co ciekawe użytkownicy VATSIM korzystają zarówno z bazy AIRAC płatnej jak i ostatniej darmowej. Czy nie powoduje to konfliktów w latach na VATSIM?
Trasę wygenerowaną w rfinder możesz przepuścić przez http://www.simroutes.com/ opcja generate route i zapisać w wybranym formacieUltor pisze:Ten routefinder, chociaż w wersji darmowej, wydaje się dość użyteczny bo ma aktualny AIRAC choć szkoda, ze nie można zapisać tras na dysku. Ale nie powinno być problemów z wklepaniem jej do FMC.
Trasy generowane przez vroute także mozna zapisywać w odpowiednim formacie
Nie musisz rejestrować się na Vatsim, aby korzystać z Vroute, możesz go używać do planowania lotów offline.Ultor pisze:Zjednakże w jego helpie wyczytałem, że jest on używany tylko do lotów on-line na VATSIM. Czy muszę się zarejestrować na VATSIM aby móc z niego w pełni korzystać? Czy równie dobrze sprawdza się on w latach off-line pod warunkiem posiadania na kompie identycznej bazy AIRAC? Chyba powinien...
Co ciekawe użytkownicy VATSIM korzystają zarówno z bazy AIRAC płatnej jak i ostatniej darmowej. Czy nie powoduje to konfliktów w latach na VATSIM?
Co do drugiego pytania: mogą się zdarzać konflikty (np. użytkownik darmowego AIRACa ma NDB HG zamiast WRW we Wrocławiu, czy PT zamiast KTC w Katowicach itp.).
Jeśli chodzi o płatne narzędzia do planowania lotów to obecnie są dostępne:
- Vroute Premium
- FSBuild
- FSCommander
Który z nich jest ogólnie najlepszy do tego celu?
PS. Zauważyłem, że standardowy planer lotu FSX produkuje dziwaczne trasy z Europy do USA na przykład przez Brazylię lub Alaskę. Czy to jest "normalne" czy może moja instalka FSX jest coś nie taka jak trzeba?
- Vroute Premium
- FSBuild
- FSCommander
Który z nich jest ogólnie najlepszy do tego celu?
PS. Zauważyłem, że standardowy planer lotu FSX produkuje dziwaczne trasy z Europy do USA na przykład przez Brazylię lub Alaskę. Czy to jest "normalne" czy może moja instalka FSX jest coś nie taka jak trzeba?
Vroute nie służy do planowania. Generalnie udostępnia gotowe plany. Do planowania służą te pozostałe programy (plus FSNavigator pod FS2004).
Trasę FSX tak Ci liczy, bo zapewne nie wie, co to NAT.
Trasę FSX tak Ci liczy, bo zapewne nie wie, co to NAT.
Bartek
Regulamin Forum - Proszę przeczytać przed napisaniem posta
Regulamin Forum - Proszę przeczytać przed napisaniem posta
Jesli latasz tylko off-line, daj sobie spokój za zakupami. Korzystaj z Vroute a jak tam nie ma danej trasy, generuj routefinderem.
Bartek
Regulamin Forum - Proszę przeczytać przed napisaniem posta
Regulamin Forum - Proszę przeczytać przed napisaniem posta
Teraz oczywiście tylko off-line ale kiedyś zapewne spróbuję szczęscia na VATSIM!
Natomiast chciałem się jeszcze spytać o kompatybilność baz AIRAC: otóż z LDS 767 mam zainstalowaną bazę 01/07 natomiast Vroute posiada tylko opcję darmowej bazy 08/06. Czy generując Vroute plan lotu będę mógł poprawnie zaprogramować FMC mojego Beńka jeśli ten ma inny AIRAC czy muszę mu podmienić tą bazę na 08/06 ściągniętą z avsim?
Natomiast chciałem się jeszcze spytać o kompatybilność baz AIRAC: otóż z LDS 767 mam zainstalowaną bazę 01/07 natomiast Vroute posiada tylko opcję darmowej bazy 08/06. Czy generując Vroute plan lotu będę mógł poprawnie zaprogramować FMC mojego Beńka jeśli ten ma inny AIRAC czy muszę mu podmienić tą bazę na 08/06 ściągniętą z avsim?
Przy różnych bazach mogą (acz nie muszą być problemy). Zawsze można sobie wykupić w Navigraph nowe bazy. Za 100 kredytów masz 5 cykli. 100 kredytów to koszt 10 Euro. Możesz kupować np. co drugi cykl (sam tak robię). Oczywiście w kazdym cyklu za te 20 kredytów masz bazy do wszystkich dodatków, w tym kod do Vroute.
Bartek
Regulamin Forum - Proszę przeczytać przed napisaniem posta
Regulamin Forum - Proszę przeczytać przed napisaniem posta
A jak ma się do tego wszystkiego baza SimRoutes? W niej można generować trasy na podstawie planu z RouteFinder i eksportować je do LDS767 ale ta ma tylko baze AIRAC 1107 co już mnie dołuje straszliwie bo mam chyba cztery rozne bazy na tapecie: w samolocie 0107, w Vroute 0608 lub 1107 a w RFinder jaką chcę...
PS. Więc jeśli kupuje się co drugi cykl w Navigraph to i tak w Vroute ma się dostęp do wszystkich cykli?
PS. Więc jeśli kupuje się co drugi cykl w Navigraph to i tak w Vroute ma się dostęp do wszystkich cykli?
Nie. Do Vroute kupuje się razem z danym cyklem specjalny kod, ktory niejako odblokowuje w Vroute daną bazę AIRAC. Kod jest ważny określony okres czasu.
Obecnie np. Vroute pokazuje, ze "The oldest supported cycle (except 0608/0711) is currently 0902", wiec jesli np. ktos kupił cykl 0901, to niestety w Vroute już z tego nie skorzysta.
Prawde mowiąc, nie wiem dlaczego jest takie ograniczenie. W końcu cykl AIRAC zakupiłem i mogę używać jak długo chcę, a w Vroute niestety za jakis czas kod na dany cykl wygasa i można korzystać tylko z tych udostępnionych cykli freeware.
Obecnie np. Vroute pokazuje, ze "The oldest supported cycle (except 0608/0711) is currently 0902", wiec jesli np. ktos kupił cykl 0901, to niestety w Vroute już z tego nie skorzysta.
Prawde mowiąc, nie wiem dlaczego jest takie ograniczenie. W końcu cykl AIRAC zakupiłem i mogę używać jak długo chcę, a w Vroute niestety za jakis czas kod na dany cykl wygasa i można korzystać tylko z tych udostępnionych cykli freeware.
Bartek
Regulamin Forum - Proszę przeczytać przed napisaniem posta
Regulamin Forum - Proszę przeczytać przed napisaniem posta
Więc na razie do lotów off-line wybrałbym taki schemat postępowania:
- wchodzę na stronę RouteFinder i wyszukuję tam trasę dla cyklu 07/01 bo taki mam w LDS767
- potem wchodzę na stronę SimRoute, wklepuje tę trasę i generuję plan lotu, który ściagam w pliku do FMC LDS767
Jedyny minus to fakt, że na SimRoute jest dostępny tylko AIRAC 07/11 a nie 07/01. Czy to może generować jakieś błędy nawigacyjne?
- wchodzę na stronę RouteFinder i wyszukuję tam trasę dla cyklu 07/01 bo taki mam w LDS767
- potem wchodzę na stronę SimRoute, wklepuje tę trasę i generuję plan lotu, który ściagam w pliku do FMC LDS767
Jedyny minus to fakt, że na SimRoute jest dostępny tylko AIRAC 07/11 a nie 07/01. Czy to może generować jakieś błędy nawigacyjne?
Tylko nie wiem czemu się uparłeś na to wczytywanie planów do FMC. Osobiście nigdy tego nie robie (może i źle). Zawsze trasę wklepuje recznie (fakt, że jakiś obłędnych dystansów nie latam). Wtedy więc tylko szukasz trasę w RouteFinder i jechane z nią do FMC.
Bartek
Regulamin Forum - Proszę przeczytać przed napisaniem posta
Regulamin Forum - Proszę przeczytać przed napisaniem posta
Ano to załatwiałoby sprawę niekompatybilności baz AIRAC! Tylko musiałbym gdzieś to sobie zapisać bo przełączanie zadań może zwiesić FSX. A z importowaniem planu lotu do FMC to tak sobie pomyślałem, że łatwiej/prędzej będzie się zabrać za latanie...
Hmm, co ciekawe Rfinder generuje mi różne trasy z EPWA do EPKK w zależności od użytego AIRACA:
- dla 0701 mam trasę: EPWA SID LDZ UN133 JED STAR EPKK - 164,5 nm
- dla 0903 natomiast: EPWA SID DEDOL UM985 JED STAR EPKK - 135 nm
Jak widać ta pierwsza nie jest optymalna...
Hmm, co ciekawe Rfinder generuje mi różne trasy z EPWA do EPKK w zależności od użytego AIRACA:
- dla 0701 mam trasę: EPWA SID LDZ UN133 JED STAR EPKK - 164,5 nm
- dla 0903 natomiast: EPWA SID DEDOL UM985 JED STAR EPKK - 135 nm
Jak widać ta pierwsza nie jest optymalna...
No to kiepsko! Trzeba będzie załatwić jakiś płatny planer...
***EDIT***
Wypróbowałem demo FS Commandera i stwierdziłem, że ten program (jak i zapewne PSBuild) nie robi nic ponad to co darmowe plannery na necie. Żeby było śmieszniej znalazł mi tą samą błędną trasę EPWA-EPKK z Łodzią, jak i tamte. Wobec tego wywaliłem go z dysku razem z VRoute (ten to nie jest zresztą planner tylko grabber przechowywanych na serwerze VATSIM tras lotu) i postanowiłem jednak używać darmowych plannerów z sieci bo płacenie 40 dolców za ich kopie plus 27 dolców za roczne aktualizacje baz AIRAC z Navigraph, czyli w sumie 235 zł jest bez sensu!
Ponadto dokonałem następujących zmian baz AIRAC mojego LDS 767: backupowałem standardową bazę 0701 a następnie zainstalowałem ostatnią darmową 0608 ściągniętą z AvSim. Okazało się, że nie zawiera ona plików SID/STAR więc te dograłem ze strony www.PlanePath.com dla AIRAC 0903. Ponieważ zawiera ona tylko STAR i SID dla lotnisk w USA, UK i Kanadzie więc wgrałem do katalogu "navdata" także dane SID/STAR dla pozostałych lotnisk z bazy LDS 0701. Teraz sądzę, że do lotów off-line Beńkiem taki zestaw mi wystarczy...
***EDIT***
Wypróbowałem demo FS Commandera i stwierdziłem, że ten program (jak i zapewne PSBuild) nie robi nic ponad to co darmowe plannery na necie. Żeby było śmieszniej znalazł mi tą samą błędną trasę EPWA-EPKK z Łodzią, jak i tamte. Wobec tego wywaliłem go z dysku razem z VRoute (ten to nie jest zresztą planner tylko grabber przechowywanych na serwerze VATSIM tras lotu) i postanowiłem jednak używać darmowych plannerów z sieci bo płacenie 40 dolców za ich kopie plus 27 dolców za roczne aktualizacje baz AIRAC z Navigraph, czyli w sumie 235 zł jest bez sensu!
Ponadto dokonałem następujących zmian baz AIRAC mojego LDS 767: backupowałem standardową bazę 0701 a następnie zainstalowałem ostatnią darmową 0608 ściągniętą z AvSim. Okazało się, że nie zawiera ona plików SID/STAR więc te dograłem ze strony www.PlanePath.com dla AIRAC 0903. Ponieważ zawiera ona tylko STAR i SID dla lotnisk w USA, UK i Kanadzie więc wgrałem do katalogu "navdata" także dane SID/STAR dla pozostałych lotnisk z bazy LDS 0701. Teraz sądzę, że do lotów off-line Beńkiem taki zestaw mi wystarczy...
Czy taka trasa RNav z Warszawy do Tallina będzie poprawna:
EPWA ULPA2A ULPAR SUW UM985 VALGA LARKU KEME3B EETN/0111
Czy też raczej taka:
EPWA ULPA2A WAR UN871 SUW UM985 VALGA LARKU KEME3B EETN
Chodzi mi po prostu o to czy można przerwać procedurę SID jeśli chce cię wejść na korytarz lotniczy przebierający przez nie ostatniego fixa na tej SID. Tutaj z SID: EPWA-ULPA2A-ULPAR chcę od razu z ULPA2A wejść na korytarz UN781 pomijając fixa UPLAR.
EPWA ULPA2A ULPAR SUW UM985 VALGA LARKU KEME3B EETN/0111
Czy też raczej taka:
EPWA ULPA2A WAR UN871 SUW UM985 VALGA LARKU KEME3B EETN
Chodzi mi po prostu o to czy można przerwać procedurę SID jeśli chce cię wejść na korytarz lotniczy przebierający przez nie ostatniego fixa na tej SID. Tutaj z SID: EPWA-ULPA2A-ULPAR chcę od razu z ULPA2A wejść na korytarz UN781 pomijając fixa UPLAR.
Jesli mozna podlacze sie do pytania,i zapytam o oznaczenie EETN/0111. Spotkalem sie takze z planem lotu w którym bylo: ....UN858 RATIN/K0840S1110 R800 FK DCT UM.Ultor pisze:Czy taka trasa RNav z Warszawy do Tallina będzie poprawna:
EPWA ULPA2A ULPAR SUW UM985 VALGA LARKU KEME3B EETN/0111
I tutaj ponownie pytanie o oznaczenie RATIN/k0840S1110?
Mógłby mi to ktoś w miare wyjasnic lub wskazać stronke gdzie sa tego typu oznaczenia podane.
Aha, a coś takiego na trasie Warszawa-Kraków:
EPWA DEDO2A DEDOL UM985 JED LUKOR LUKOR EPKK
Tutaj z SID DEDOL wchodzę na trasę UM985 i zaraz po fixie JED rozpoczynam STAR LUKOR. Tylko czy można od razu z DEDOL udac się linia prostą na LUKOR nie wchodząc na trasę UM985 jeśli leci się w przestrzeni RNAV?
EPWA DEDO2A DEDOL UM985 JED LUKOR LUKOR EPKK
Tutaj z SID DEDOL wchodzę na trasę UM985 i zaraz po fixie JED rozpoczynam STAR LUKOR. Tylko czy można od razu z DEDOL udac się linia prostą na LUKOR nie wchodząc na trasę UM985 jeśli leci się w przestrzeni RNAV?
Ultor pyta o "skracanie" SIDa w planie lotu, a nie o skróty otrzymane od kontroli. Plan lotu musi odpowiadać zasadom i trasa z takim skrótem jest niepoprawna.tomcat pisze:Prawidłowo jest wykonać całą procedure, jednak jeśli uzgodnisz z ATC swoje poczynania to pewnie zgodzą się.
I dzieki temu plany są sprawdzone, o ile zależy Ci na trzymaniu się reala.Ultor pisze:VRoute (ten to nie jest zresztą planner tylko grabber przechowywanych na serwerze VATSIM tras lotu)
Piotr
Najwidoczniej w bazie AIRAC 0902 używanej przez FSBuild ma.
Natomiast trasę do Tallina zmodyfikowałem tak, żeby SID i STAR były częścią tej drogi:
EPWA ULPA2A ULPAR UN871 SUW UM857 KEMET LARKU KEME3B EETN/0109
Co ciekawe w tym samym programie fix ULPAR niby nie jest czescia UN871 ale na niej leży...
Dla porównaia autogenerator wyrzucił coś takiego:
EPWA ULPA2A ULPAR N871 SUW UM857 SOKVA SULUN EETN
PS. To wyrażenie /0109 wygląda mi na czas lotu...
Natomiast trasę do Tallina zmodyfikowałem tak, żeby SID i STAR były częścią tej drogi:
EPWA ULPA2A ULPAR UN871 SUW UM857 KEMET LARKU KEME3B EETN/0109
Co ciekawe w tym samym programie fix ULPAR niby nie jest czescia UN871 ale na niej leży...
Dla porównaia autogenerator wyrzucił coś takiego:
EPWA ULPA2A ULPAR N871 SUW UM857 SOKVA SULUN EETN
PS. To wyrażenie /0109 wygląda mi na czas lotu...
Wszystkie softy, o których piszesz nie podają "gotowych tras", a (nazwijmy to) "szablony" tych tras. Wiele z takich "szablonów" nadaje się do wpisania od razu w plan lotu ale często trzeba dostosować zawarte w nich zmienne. Dobrym przykłądem są opisy punktów wejścia/wyjścia z RVSM albo zmiany zasad doboru przelotowej. Np. trasa do Rzymu - DEDOL UN744 TUSIN UM984 PUBEG UM725 GRZ UL141 ILB UN737 GIRDA/N0430F350 UN737 NIKMA UP874 TIBER - wymaga dobrania przelotowej od GIRGA do przelotowej do GIRGA (jak lecieliśmy na FL300, to jaki sens ma wdrapywanie się na FL350 tak niedaleko od celu). Podobnie wpisy SID/STAR podawane przez niektóre programy są informacją, a nie elementem trasy. To trzeba rozumieć, by unikać pytań za GIRGA co robimy na FL300/310 jak zgłosiliśmy FL350 i nie upierać się, by kontro podał STARa do Balic, bo tak nam sugeruje generator tras.
Kolejny niuans, to przynależność punktu do drogi i zakresy pionowe dróg. ULPAR jest punktem drogi N871 ale nie drogi UM871. I dlatego zapis ULPAR UM871 SUW nie ma sensu, bo oznacza dołączenie do drogi UM871 w ULPAR, a tego konstrukcja FIRu nie zakłada. To się jeszcze wiąże z z zakresem pionowym dróg.
Generalnie trzeba przemyśłeć, a często także przerobić wyniki wszystkich programów od tras. Do tego dochodzą błędy programów samodzielnie generujących trasy (ta słynna LDZ jako punkt wyjścia z TMA), których nie ma w programach proponujących trasy sprawdzone przez automat eurokontroli. Jak celem jest uzyskanie trasy, która byłaby akceptowalna i sensowna w realu, to łatwo nie jest.
Piotr
Kolejny niuans, to przynależność punktu do drogi i zakresy pionowe dróg. ULPAR jest punktem drogi N871 ale nie drogi UM871. I dlatego zapis ULPAR UM871 SUW nie ma sensu, bo oznacza dołączenie do drogi UM871 w ULPAR, a tego konstrukcja FIRu nie zakłada. To się jeszcze wiąże z z zakresem pionowym dróg.
Generalnie trzeba przemyśłeć, a często także przerobić wyniki wszystkich programów od tras. Do tego dochodzą błędy programów samodzielnie generujących trasy (ta słynna LDZ jako punkt wyjścia z TMA), których nie ma w programach proponujących trasy sprawdzone przez automat eurokontroli. Jak celem jest uzyskanie trasy, która byłaby akceptowalna i sensowna w realu, to łatwo nie jest.
Piotr
Co do przynależności punktu ULPAR do trasy UM871 to zgoda - wstawiłem ją tam sam "na siłę" jednak program nie zawiera go na trasie UM871 tylko biegnącej niżej N871. I stąd od razu pytanie, czy samoloty pasażerskie klasy B767 używają w realu tras Victor?
Natomiast oczywiste, jest że wszystkie te plannery dla FSX są narzędziami amatorskimi a nie profesjonalnymi jakie używa się w realnym lotnictwie. No ale w sumie i tak dobrze, że takowe są dostępne bo i tak reprezentują dość wysoki poziom.
No i fakt, że używać ich trzeba z głową bo bez znajomości realiów projektowania takich tras można narobić sporo błędów. Tym niemniej trzeba się tego po prostu uczyć konsultując trasy z osobami wiedzącymi o tym coś więcej!
Natomiast oczywiste, jest że wszystkie te plannery dla FSX są narzędziami amatorskimi a nie profesjonalnymi jakie używa się w realnym lotnictwie. No ale w sumie i tak dobrze, że takowe są dostępne bo i tak reprezentują dość wysoki poziom.
No i fakt, że używać ich trzeba z głową bo bez znajomości realiów projektowania takich tras można narobić sporo błędów. Tym niemniej trzeba się tego po prostu uczyć konsultując trasy z osobami wiedzącymi o tym coś więcej!
A jak sobie wyobrażasz wznoszenie takiego samolotu, by w ULPAR osiągnąć FL285 czyli dolna granicę UM871?Ultor pisze:Co do przynależności punktu ULPAR do trasy UM871 to zgoda - wstawiłem ją tam sam "na siłę" jednak program nie zawiera go na trasie UM871 tylko biegnącej niżej N871. I stąd od razu pytanie, czy samoloty pasażerskie klasy B767 używają w realu tras Victor?
Piotr
Witam
Mam pytanie odnośnie trasy lotu.
http://flightaware.com/live/flight/RYR1901
Przykładowy lot z EIDW do EPKK z podaną trasą. Czy można takie realne drogi zastosować bez przeszkód w VATSIM? Czy koniecznie route finder?
Mam pytanie odnośnie trasy lotu.
http://flightaware.com/live/flight/RYR1901
Przykładowy lot z EIDW do EPKK z podaną trasą. Czy można takie realne drogi zastosować bez przeszkód w VATSIM? Czy koniecznie route finder?
-
- Moderator
- Posty: 2849
- Rejestracja: sob 19 lut, 2005 14:55
- Skąd jesteś: Warszawa
Panowie pls o wsparcie, od miesiąca walcze z FSXem i jestem mocno zaangazowany, wygląda to niestety tak, że 80% czasu czytam i studiuje, max 20% czasu latam. A ponieważ mam go mało - juz nie wyrabiam
Pomóżcie zaplanować podstawowy lot EPWA-EPKK.
Korzystam z vroute, routefindera, map na pl-vacc i FMSa w J41 z PMDG.
Lot powinien wyglądac chyba tak: EPWA EVINA JED POBOK VAVEL(?) EPKK
Obecnie mam problem z wpisaniem SIDa do FMSa - wg planu powinienem wybrać EVINA 1K, ale w FMSie takiego (ani żadnego innego z tej mapy ) nie widać.
Ściągnałem aktualnego SIDa stąd, wrzuciłem do /PMDG/sidstar i faktycznie jest tego dużo więcej, ale nic co przypomina SIDy z wspomnianej wyżej mapy.
Jak to jest z tymi aktualizacjami (wiem, że można wykupic abonament na navdata) AIRAC, mapy etc.. Help bo mam wielkie checi to zrozumieć, ale poprzeczka jest wysoko :/
Pomóżcie zaplanować podstawowy lot EPWA-EPKK.
Korzystam z vroute, routefindera, map na pl-vacc i FMSa w J41 z PMDG.
Lot powinien wyglądac chyba tak: EPWA EVINA JED POBOK VAVEL(?) EPKK
Obecnie mam problem z wpisaniem SIDa do FMSa - wg planu powinienem wybrać EVINA 1K, ale w FMSie takiego (ani żadnego innego z tej mapy ) nie widać.
Ściągnałem aktualnego SIDa stąd, wrzuciłem do /PMDG/sidstar i faktycznie jest tego dużo więcej, ale nic co przypomina SIDy z wspomnianej wyżej mapy.
Jak to jest z tymi aktualizacjami (wiem, że można wykupic abonament na navdata) AIRAC, mapy etc.. Help bo mam wielkie checi to zrozumieć, ale poprzeczka jest wysoko :/